5 alapvető webáruház statisztika, amelyek nyomonkövetésével sikerre viheted üzletedet
2016. március 17. | Webáruház alapok | Zákány Edit

Sok bolt tulajdonosnak és kereskedőnek az eCommerce még viszonylag új. Talán valamilyen szinten mostanra felismerték a jelentőségét, de mindössze az elmúlt néhány év állt rendelkezésre hogy beépítsék vállalkozásukba ezt az értékesítési csatornát is.

Ha veled is ez a helyzet, akkor nyilván vannak még megválaszolatlan kérdéseid. Az egyik legfontosabb ilyen kérdés lehet, hogy melyek azok az alapvető mutatók, amelyeket mindenképpen érdemes lenne figyelemmel kísérned?

Sajnos az a helyzet, hogy nincsenek általános érvényű módszerek egy webshop sikeréhez, azonban a megfelelő adatok gyűjtésével és elemzésével te is képes leszel nyomonkövetni a munkád eredményét és kihozni a maximumot az áruházadból.

Olvass tovább és megmutatom azt az 5 mutatót melyekre mindenképp érdemes figyelmet szentelned.

1. Az oldalad forgalma

Az oldal forgalma az a mutató, ami nyilvánvalóan nagyon fontos, viszont körültekintően kell kezelni, mert könnyen be is csaphat. Olyan eredményre gondolok, ami ugyan jól mutat papíron, de nem nyújt valódi betekintést az üzleted állapotába, esetleg önmagában félrevezető adatokat közöl. Ezért nagyon fontos, hogy a többi, lentebb bemutatott statisztikával együtt tekints rá. A lényeg, hogy tedd fel magadnak a kérdést: "A forgalmam minősége és mennyisége hogyan hat a többi mutatóra?"

Hogy a forgalmat jelző számból kihozhasd a maximumot, fontos, hogy ne összességében tekints a látogatószámra. Ha különböző részekre, csoportokra bontod, olyan információkhoz juthatsz a vállalkozásoddal kapcsolatban, melyek segítségével valóban növelheted a bevételeidet.

Itt van néhány példa a forgalom adatok felbontására az elemzéshez:

  • Hasonlítsd össze a különböző helyekről érkező forgalmat. Vesd össze például a fizetett hirdetésekre kattintással érkezők számát a keresőből, közösségi oldalakról érkezők számával. Melyik csatornán érkezők válnak nagyobb valószínűséggel vásárlóvá?
  • Áss mélyebbre a földrajzi és demográfiai adatokban. Talán nagy számú nemzetközi forgalmat találsz, amit eddig észre sem vettél. Hátha ettől fog értelmet nyerni a többnyelvűség vagy a többféle pénznem bevezetése.

Tekints előre. A különböző marketing kampányok sikerességére vonatkozóan is becsléseket végezhetsz az oldalald látogatottsági adatai alapján. Pl. a legutóbbi e-mail kampányod, amiben 10%-os kedvezmény kupont küldtél, milyen változást hozott a látogatók számában? Mi a helyzet a múltkori kattintás alapú hirdetés kampánnyal?

Amikor ezekre a kérdésekre válaszolsz, ne csak a látogatók számára figyelj. Fontos, hogy vedd figyelembe a konverziót is. Ha egy kampány elemézsekor kiderül, hogy új látogatókat hoz ugyan a webáruházadba, de nem növeli eladásokat, máris következtethetsz, hogy változtatások szükségesek annak érdekében, hogy több látogatóból váljon vásárló.

Végül az oldal forgalmának követésével betekintést nyerhetsz abba is, hogy a külső tényezők például a szezonalitás hogyan hat az áruházad teljesítéményre. Például kiderülhet, hogy a nyár egy meglehetősen gyenge időszak. Így aztán előrukkolhatsz egy új marketing kampánnyal, vagy egyéb eladást növelő technikával megnövelve az értékesítéseket ebben a hagyományosan gyenge időszakban.

2. Konverzió

Ez egy másik alapvetően fontos mutató. A konverziós ráta egy szimpla százalék érték, ami megmutatja, hogy a látogatóid hány százaléka vált vásárlóvá. Ha nem ismered az áruházad konverziós rátáját, akkor valójában nem tudod, hogy a webshopod hogyan teljesít és hogy kell-e valamin változtatni - és ha igen, mi az -, annak érdekében, hogy több vásárlód legyen.

Például ha az oldalad látogatottsága magas, de a konverzió mégis alacsony, ez többmindent is jelenthet. Lehet hogy érdemes lenne újítani a dizájnon, lehet hogy az árakkal van gond, vagy talán megpróbálhatnál több, kifejezetten a te termékeidet kereső látogatót az oldaladra irányítani. Azonban mielőtt megoldhatnád a konkrét problémát először is fel kell ismerned azt.

Erre jó technika a különböző időszakok konverziós rátáinak összehasonlítása. A forgalmadtól függően az időszak lehet heti, kétheti vagy havi, ezek bármelyike működhet (gyakran ezt tovább bontják korosztályokra is). Ez lehetővé teszi számodra hogy a magasabb, vagy alacsonyabb konverziós rátához igazítsd a marketing kampányokat, amelyeket így időzíthetsz a különböző időszakok elé, vagy közben. Egy ilyen összehasonlításból kiderülhet, hogy talán a termékoldal design megváltoztatása drámaian emelte a konverziót amíg az új marketing technika által hozott nem megfelelő látogatókból álló forgalom rossz hatással volt a konverzióra.

Fontos felismerned, hogy melyek azok a marketing tevékenységek és szempontok, amik valójában befolyásolják az áruházad konverzióját, így megfelelő lépéseket tehetsz az előrejutás érdekében.

3. Átlagos rendelési érték

Ez a mutató egy kicsit már összetettebb, de hasznos rálátást ad a webshopod összteljesítményére és az egyes vásárlások során elért eredményre. Az átlagos rendelési érték tulajdonképpen pontosan az, aminek hangzik. Megmutatja az egy rendelésnél átlagosan elköltött összeget egy adott időszakra vonatkozóan. Kiszámításához nem kell mást tenned, csak elosztani az adott időszakra jutó összbevételt a vásárlások számával. Tehát például ha a múlt héten 300.000 Ft bevételed volt és 20 vásárlód, akkor az átlagos rendelési érték 15.000 Ft.

A konverziós rátához hasonlóan az átlagos rendelési értéket is okos dolog összehasonlítani a különböző időszakokra és arra vonatkozóan is, hogy a vásárlók honnan érkeztek az oldaladra. Ezzel észreveheted az összefüggést az átlagos rendelési értékben bekövetkezett növekedés vagy csökkenés és az egyes marketing kampányok, vagy a webshopodban végrehajtott változtatások között.

4. Kosárelhagyási ráta

Ahogy arról korábban már írtam, a kosárelhagyás nagyon bosszantó, azonban sajnos elkerülhetetlen. Annak kiderítéséhez, hogy vajon az áruház használhatóságával vannak gondok, vagy más probléma áll-e az elhagyott kosarak mögött a bolt tulajdonosoknak figyelemmel kell kísérni a kosárelhagyási rátát.

Ha ez a szám magas, az azt jelenti, hogy a webshopod megfelelően teszi a dolgát a látogatók vásárlásra buzdításakor, azonban valami hiba van a vásárlási folyamatban. Ebben az esetben a magas szállítási költség jelenthet problémát, vagy az is okozhatja a gondot, ha nehézkes a fizetési folyamat. Ezekre az esetleges problémákra is csak akkor derül fény, ha figyelmet szentelsz ennek a mutatónak.

Az automatizált elhagyott kosár értesítő levelek küldése egy remek módja lehet, hogy a kosarat elhagyó látogatók közül legalább néhányan mégis vásároljanak. Hogy biztosra menj, érdemes felajánlani valamilyen kedvezményt pl. egy kupont vagy hasonlót.

5. A vásárlószerzés költségei

A vásárlók megszerzésének költsége is egy kritikus mutató, aminek jelentősége az üzleteddel együtt nő. Ez a mutató azt mutatja meg, hogy átlagosan mennyit költesz az új vásárlók megszerzésére. A cél ennek mérésével kettős. Egyrészt megbizonyosodhatsz róla, hogy kevesebbet költesz a vásárlók megszerzésére, mint amennyi bevételt hoznak, másrészt rávilágít, hogy az egyes marketing csatornákról érkező vásárlók megszerzése pontosan milyen költséggel is jár, így optimalizálhatod a kiadásaidat.

Ez már egy valóban összetett, nehezen meghatározható mutató. Összesen 5 faktort kell figyelembe venned a meghatározásához, melyek a következők: marketing kampányok költsége, akciók/kedvezmények, tranzakciós költségek, az ügyfélszolgálat költsége és a használt eszközök ára.

A fentieken túl sok más mutató is létezik amelyeket egy webáruház üzemeltetője nyomon követhet. Azonban ha legalább a fent részletezett mérésekre időt szakítasz és végrehajtod a szükséges változtatásokat amelyekre a hatásukra fény derül, az már egy remek kezdet!

 
Adatvédelem ÁSZF Kapcsolat
© Digital Inspiration Online Kft.