Aki webáruházat indít, az vagy már rendelkezik fizikai bolttal, vagy eleve online indul. Az első eset tűnik tisztábbnak, mert van egy biztos háttér és kereskedői tapasztalat. Nem szabad azonban elfelejteni, hogy az online bolt nagyon más, mint a fizikai. Az egyik alapvető eltérés a fizikai és az online jelenlét között, hogy amíg ha a fizikai bolt helyét jól választja meg az ember, akkor már félig nyert ügye van, hiszen egy forgalmas helyen minden különösebb reklám nélkül gyorsan lehet eredményes, főleg, ha a konkurencia térben messze helyezkedik el, esetleg kevésbé jó helyen. Ha az adott városban egyedi, akkor főleg nyerő. Az online jelenlét viszont teljesen más. Ha párhuzamot akarok vonni, akkor ott a lehető legrosszabb helyről indul az ember. Ráadásul minden bolt kvázi egymás mellett van, hiszen leegyszerűsítve egyetlen kattintás választja el egymástól a boltokat. Sokkal erősebb így a verseny, de természetesen a fődíj is ennek megfelelően alakul. Teljesen más gondolkodásmódot igényel egy webáruház, mint egy fizikai bolt. Nem elég elindítani a boltot és feltölteni termékkel, mert az még kint van a pusztában, ahol a madár sem jár. Nekünk kell tenni érte, hogy minél jobb helyen legyen. El kell érni, hogy észrevegyék, tudjanak róla. Ellenkező esetben legyen bármennyire is jó a bolt technikailag, árazásban vagy bármi más téren, csak néhány eltévedt vándor fog betérni és azok is ritkán vásárolnak. Azt sem árt figyelembe venni, hogy itt nem csak előre, de visszafelé is lehet haladni. Nem szabad tehát elhanyagolni a boltunkat. Mire kell figyelni indítás előtt és mire számítsunk, ha már üzemel a bolt?
Az egész lelke: a webáruház
Ma már a bérelhető rendszerek olyan fejlettségi szintet értek el, hogy több esetben elérik vagy meg is haladják egy egyedi rendszer tudását, így a legnagyobb költség valószínűleg nem az áruház maga. Aki komolyan gondolja, az eleve egy professzionális rendszert választ és kerüli a csináld magad megoldásokat. Az elsőre költséghatékonynak látszó megoldás ugyanis könnyen visszaüthet, amikor komolyabb mennyiségű terméket illetve rendelést kell kezelni, illetve olyan lehetőségekre lenne szükség, amelyre az adott rendszer nem képes. Éppen ezért érdemes kipróbálni a kiszemelt boltot. Amire mindeképpen figyelni kell választáskor, az a termékek kezelése. Ha ugyanis pl. már néhány száz vagy akár tíz termék akciózása is kihívás, akkor biztosan nehézkes lesz dolgozni vele. Ha ehhez excel tábla kell, akkor máris lehet gyanakodni. Ha valaki haladó szinten kezeli is az excel programot, a művelethez akkor is exportálni kell, feldolgozni a táblázatot majd importálni, ami mindenképpen időigényes. Profi áruházban az ilyesmi néhány kattintással elintézhető. Azt pedig nem kell részletezni, időben mekkora eltérés van, ha pl. egyesével kell megtenni ugyanezt. Márpedig a legtöbb munka a termékekkel és a rendelések kezelésével lesz, így nem lényegtelen, mennyi időt vesz el és mennyi energia marad másra. Több helyről hallottam már, hogy a webáruházhoz külön embert kell felvenni. Ez két esetben igaz: rosszul megválasztott áruház esetén, amivel nehézkes dolgozni, illetve ha nagyon sok (több tízezer) terméket kell kezelni, sokféle akcióval, komoly mennyiségű rendeléssel. Ezeket ugyanis mindenképpen házon belül kell megoldani, bár egy felső kategóriás rendszerben többféle automatizmus segíti a munkát. Minden más kiszervezhető és a legtöbb esetben érdemes is külsős cégre bízni.
Fejlesztési, üzemeltetési költség
Bérelt rendszernél ez nem értelmezhető (benne van a bérleti díjban). Érdemes azonban megtudni, mekkora terhelést is engednek. Ez többnyire oldalletöltés/napban van kifejezve és alacsony érték esetén nem nehéz túllépni. Egyedi fejlesztésnél vagy csináld magad megoldásnál számolni kell mind üzemeltetési (hosting), mind fejlesztési költséggel. Ha nem elég rugalmas a rendszer, akkor akár egy új szállítási mód bevezetéséhez is a fejlesztőre lesz szükség, ami jelentősen meg tudja növelni a költségeket. Csináld magad megoldásoknál pedig számítani kell rá, hogy bár az alap ingyenes, az igazán használható kiegészítők már fizetősek. A forgalom növekedésével az áruház elhelyezése is egyre többe fog kerülni, ráadásul az ilyen rendszerek többnyire pár száz termékig használhatóak, nagyobb termékszám esetén már lassulás, nehézkes kezelés várható.
Beállítások
Egyedi fejlesztésnél (jó esetben) egy beállított áruházat kapunk. Sajnos azonban az egyedi fejlesztések nagy része tulajdonképpen egy ingyenes motor kicsit átalakítva, ezért az előző állítás nem mindig igaz. Bérelhető rendszernél általában teljesen működőképes, viszont nem az üzletünkhöz igazított áruházzal indulunk, de szinte mindenhol egyszerűen beállítható minden, illetve vannak előre beállított lehetőségek amiket csak aktiválni kell. Ilyen lehet a fizetési/szállítási módok vagy éppen a bolt felülete.
Termékfelvétel
Induló áruháznál ez szokott lenni a legnagyobb probléma és többnyire nem lehet kikerülni. Bármilyen áruházat is választunk, azt termékek nélkül fogjuk megkapni. Van ugyan olyan nagykereskedés, ahol adnak termék adatokat, ez azonban többnyire vagy fizetős szolgáltatás vagy meghatározott forgalomhoz kötött, így induláskor nem jöhet szóba. Van olyan eset is, amikor ez a szolgáltatás sajnos használhatatlan vagy messze nem kielégítő. Természetesen ha el is érhető, még mindig támogatnia kell az információcserét a kiszemelt webáruháznak, ellenkező esetben nem sokra megyünk az adatokkal. Legtöbb esetben tehát kezdetben a termékfelvételt házon belül kell elvégezni. Bérelhető rendszernél előfordulhat, hogy kapunk rá némi támogatást.
Design
Ez (általában) egyszeri tétel. Itt azt kell szem előtt tartani, hogy egy boltról beszélünk, ahol a termék a lényeg. A legtöbb esetben egy letisztult, gyors és könnyen kezelhető felület a legmegfelelőbb. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy sivárnak is kell lennie. Túlzásba azonban semmiképpen nem szabad esni és gondolni kell a mobil eszközöket is.
Kötelező tartalom
Jogilag is rendbe kell tenni az áruházat. Bérelhető áruháznál előfordul, hogy rendelkezésre áll egy sablon, de azt minden esetben a boltunkhoz kell igazítani. Egyedi fejlesztés esetén is figyelni kell arra, hogy a szövegek szükség esetén bármikor módosíthatók legyenek.
Marketing
Ez sokaknak fájó pont, de nem lehet kikerülni. Itt aztán van minden a linképítéstől kezdve a reklámvideóig. Mindenki válogathat a pénztárcája szerint, de nem árt figyelembe venni, hogy ez is nagyon más világ, mint a fizikai bolt esetén. Egyrészt online sokkal több lehetőség van, másrészt ami egy fizikai bolt esetén működik, az egy online boltnál már nem biztos vagy ha igen, más formában. Érdemes utánajárni, hogy pontosan milyen lehetőségek vannak és mire kell figyelni. Van, amit meg lehet oldani házon belül is (pl. tartalommarketing egy része), de a legtöbb esetben érdemes szakértő céget megbízni a feladattal.